Jaki styl zarządzania preferujesz?

Wedle Daniela Golemana, istnieje sześć podstawowych modeli zarządzania organizacją, a naprawdę wytrawny lider potrafi w razie potrzeby łączyć elementy ich wszystkich. W większości jednak skłaniamy się w kierunku jednego modelu. Jaki najbardziej odpowiada Tobie?


  1. 1

    Zdanie najbardziej charakterystyczne dla Ciebie jako lidera to:

    1. Co sądzisz na ten temat?
    2. Chodźcie za mną
    3. Rób to, co ci każę
    4. Ludzie przede wszystkim
    5. Rób to co ja - natychmiast!
    6. Spróbuj tego
  2. 2

    Jedną z Twoich najbardziej wyrazistych cech jako lidera jest:

    1. Empatia
    2. Umiejętność słuchania
    3. Autorytarność
    4. Duże zaangażowanie w zespół
    5. Dawanie właściwego przykładu
    6. Skrystalizowana wizja
  3. 3

    Oczekujesz, że Twoi pracownicy:

    1. Będą dzielić się swoimi pomysłami i wizjami
    2. Będą zainspirowani i kreatywni
    3. Będą sprawnie realizować Twoje polecenia
    4. Będą lojalni i zaangażowani
    5. Ich cele osobiste będą się wiązać z ambicjami firmy
    6. Będą osiągać wysokie wyniki
  4. 4

    Uważasz za niedopuszczalne, żeby:

    1. Opinie Twoich pracowników były lekceważone i pomijane
    2. Pracownicy mieli niską motywację i niewielką świadomość celu
    3. Od razu skreślać ludzi z powodu ich problemów z efektywnością
    4. W firmie panowała napięta i stresogenna atmosfera
    5. Pracownicy sprzeciwiali się Twojej woli
    6. Pracownicy eksperymentowali i robili coś zupełnie po swojemu
  5. 5

    Z jakimi problemami miałeś do czynienia w firmie najczęściej?

    1. Negatywna atmosfera, rotacja pracowników
    2. Za dużo pomysłów, za mało działania
    3. Włożony w pracownika wysiłek okazał się niewspółmierny do efektu
    4. Nagły spadek aktywności i zaangażowania pracowników
    5. Niemożność podjęcia szybkiej decyzji
    6. Pracownicy nie wiedzą, jak zrealizować wizję lidera
  6. 6

    Chciałbyś, by Twoi pracownicy postrzegali Cię jako osobę, która:

    1. Wspiera ich samodzielność i inicjatywę
    2. Potrafi budować lojalność w zespole
    3. Własną pracą pokazuje, w jaki sposób osiągnąć cel
    4. Ma rozmach, pomysły i patrzy przyszłościowo
    5. Dostrzega ich mocne i słabe strony
    6. Cieszy się szacunkiem i posłuchem
  7. 7

    Który z tych obrazków najlepiej reprezentuje Twój styl zarządzania?

  8. 8

    Dla swoich pracowników pragniesz być przede wszystkim:

    1. Nauczycielem
    2. Szefem
    3. Sojusznikiem
    4. Inspiracją
    5. Przyjacielem
    6. Wzorem
  9. 9

    Jakie słowo najszybciej kojarzy Ci się z Twoją firmą?

    1. Współpraca
    2. Perspektywa
    3. Konkurencja
    4. Rozwój
    5. Dyscyplina
    6. Komunikacja
  10. 10

    Kiedy myślisz o swojej firmie, Twoje pierwsze skojarzenie to:

    1. Struktura
    2. Różnorodność
    3. Perfekcja
    4. Ewolucja
    5. Zespół
    6. Cel

Jaki styl zarządzania preferujesz?

  1. Wynik

    Styl demokratyczny

    To styl, który uwzględnia zdanie każdego pracownika, nawet szeregowego. Szef nie podejmuje arbitralnie decyzji, dopóki nie przedyskutuje jej z podwładnymi i nie dowie się, jaką mają na ten temat opinię, ponieważ ją szanuje, a także zakłada, że to oni mają najbardziej bezpośredni wgląd w problem i tym samym najlepsze koncepcje rozwiązania go.

    Taki styl zarządzania sprzyja budowaniu atmosfery zrozumienia w pracy, każdy z pracowników czuje się osobiście odpowiedzialny za przedsiębiorstwo, jednocześnie jednak siłą rzeczy opóźnia podejmowanie decyzji i zawodzi tam, gdzie liczy się błyskawiczna reakcja.
    Udostępnij swój wynik!
  2. Wynik

    Styl afiliacyjny

    Dla takiego menedżera liczą się przede wszystkim ludzie, to oni są najważniejszym atutem przedsiębiorstwa. Jego największą troską jest utrzymywanie harmonii w zespole. Wspiera, chwali, daje pozytywne informacje zwrotne, unika mnożenia biurokracji, stawiając na przejrzyste komunikowanie się.

    To buduje lojalność i zaufanie względem szefa, ale sprawdza się wyłącznie wtedy, gdy pracownicy są osobami kompetentnymi i mają jasną świadomość wytyczonego celu, w przeciwnym wypadku może bowiem prowadzić do chaosu i namnażania teorii i pomysłów w miejsce faktycznego działania.
    Udostępnij swój wynik!
  3. Wynik

    Styl wizjonerski

    Inaczej zwany też autorytarnym, z punktu widzenia biznesowego jest uważany za najbardziej efektywny. Lider wyznacza cele i ma wizję, którą pragnie realizować. Komunikuje konieczność jej osiągnięcia pracownikom, ale nie tłumaczy, jak mają ją zrealizować, dając im pole do popisu.

    Potrafi natomiast jasno i skutecznie wskazać, o co mu chodzi i co ma na myśli. Taki styl zarządzania sprawdza się szczególnie dobrze wtedy, gdy w firmie wprowadzane są istotne zmiany.
    Udostępnij swój wynik!
  4. Wynik

    Styl trenerski

    Mówi się o nim, że najlepiej rozwija zespół jako całość. Lider zna mocne i słabe strony każdego pracownika, na tej podstawie deleguje zadania i dba o osobisty rozwój swoich podwładnych, jak również połączenie ich ambicji z ambicjami firmy.

    Należy jednak pamiętać, że taki styl wymaga wprowadzania skutecznych motywatorów (premii, wyróżnień), aby uniknąć tworzenia silnych i kompetentnych jednostek, które zapragną... przejść do konkurencji. Lider musi też unikać nadmiernego skupiania się na pracownikach słabszych i stwarzających problemy, kalkulując, czy uzyskane korzyści okażą się współmierne do wysiłku.
    Udostępnij swój wynik!
  5. Wynik

    Styl nakazowy

    To nic innego, jak zarządzanie przed strach. Najważniejsza jest kontrola i wydawanie stanowczych poleceń, których wykonywanie jest egzekwowane z całą surowością. Nie ma tu miejsca na pomysłowość i samodzielność pracownika, od którego wymaga się podporządkowania. Często można taki styl spotkać w strukturach militarnych.

    Chociaż zadania wykonywane są szybko i prawidłowo, cierpi na tym atmosfera, zanika aktywność, zaangażowanie i może dochodzić do rotacji pracowników. Dla lidera styl nakazowy może być jednak dobrym wyjściem w czasie konfliktu czy kryzysu.
    Udostępnij swój wynik!
  6. Wynik

    Styl normatywny

    Zwany również procesowym. Wysokie standardy działania i szybkie realizowanie zadań liczą się dla lidera najbardziej. Lider jest nauczycielem i sam potrafi dać najlepszy przykład działania. Skłania pracowników do naśladowania go, udowadniając w praktyce, własną pracą, skuteczność danej metody.

    Gorzej, jeśli pracownicy wciąż mają wrażenie, że lider jest w tym najlepszy i nigdy mu nie dorównają, czują się niedoceniani. Oczekuje się od nich szybkich wyników, ale osiąganych w narzucony z zewnątrz sposób, co zamyka drogę do inicjatywy i kreatywności. Model ten często można spotkać w działach sprzedaży.
    Udostępnij swój wynik!

Jaki styl zarządzania preferujesz?

Logowanie

Twórz i rozwiązuj quizy!

Nie masz konta?
zarejestruj się

Rejestracja

Dołącz do naszej społeczności!

Akceptuję regulamin.
Zgadzam się przekazać swój adres e-mail, który będzie wykorzystywany do kontaktów w sprawach związanych z moim kontem, oraz akceptuję, że moje aktywności na stronie będą rejestrowane.
Powrót do
logowania

Resetuj hasło

Powrót do
logowania
Wybierz typ quizu
Quiz psychologiczny
Quiz wiedzy
Quiz preferencji
Quiz punktowany